در این مقاله میخواهیم دلایل استفاده از کتونی را در فرهنگهای مختلف بررسی کنیم برای این کار یکی کشور ایران را انتخاب میکنیم و دیگری کشور ایالت متحده
استفاده از کتونی در ایران
به سراغ ایران می رویم در ایران استفاده از کتانی برمیگردد به حدود ۵۰ سال قبل . کتونی را بیشتر از کشورهای دیگر وارد می کردند و توسط پسران مورد استفاده قرار میگرفت تعداد کمی از پسران کتونی می پوشیدند و بیشتر هنگام ورزش از آن استفاده میکردند کمکم استفاده از کتونی در ایران رواج بیشتری پیدا کرد و شاهد بودیم که جوانان بیشتری برای پوشیدن کتونی رغبت نشان میدادند امروزه و با گذشت سالهای زیادی شاهد هستیم که استفاده از کفش کتانی به انتخاب بسیاری از جوانان مبدل شده و دیگر پسران فقط برای ورزش از آن استفاده نمی کنند و دختران و زنان نیز کتونی می پوشند و شاهد گرایش رو به رشد جامعه به استفاده از این نوع کفش ها هستیم
مطالعه بیشتر در ارتباط با :بازار عمده کفش اسلامشهر
استفاده از کتونی در ایالات متحده
استفاده از کتونی در ایالات متحده به کلی با ایران متفاوت است در ایالات متحده آمریکا از حدود ۱۲۰ سال پیش و شاید قبل تر کتونی وجود دارد . در انجا مرحله به مرحله فرایند تبدیل کفش کلاسیک به کتونی طی شده و در هر مقطع حتی نام های مخصوص خود را گرفته است جوانان در آمریکا شاید چند جفت کتونی داشته باشند و هر کدام از آنها را برای هدف خاصی می پوشند کتونی برای استفاده ازکلوپ ها متفاوت برای لباس های متفاوت هر کدام انتخاب خاص خود را دارند کتونی برای ورزش های مختلف حتی حالت های روحی مختلف مشتری خود را دارند
بسیاری از شرکتهای بزرگ هر ساله محصولات جدیدی را به بازار عرضه می کنند و در بعضی از موارد شاهد صف های طولانی برای خرید اول یک محصول تازه از برند معروف هستیم میزان علاقه به قدری زیاد است که در بعضی موارد میتوانیم افرادی را بیابیم که کلکسیونی از انواع کتونی های مختلف را جمع آوری کرده اند و بعضاً شاهد هستیم که در نمایشگاهی از کتونی های قدیمی برپا میشود
در آمریکا کسانی که کتونی می پوشند برای خود فرهنگ جداگانهای دارند و هر گروه خاصی لباس و کتونی و منحصر به فرد را دارد حتی عده ای تمایل به دوخت کتونی منحصر به فرد خود را دارند و شرکتهایی وجود دارند که این کار را انجام میدهند مجلات کتونی وجود دارد صرف هزینه های هنگفت برای تبلیغ تلویزیونی کتونی میشود از ورزشکاران و هنرمندان برای این کار استفاده میشود
جمع بندی
با نگاه به دو کشور متوجه میشویم که در آمریکا استفاده بیشتری از کتونی میشود و ارتباطات جدایی ناپذیری کتونی با فرهنگ مردم آمریکا دارد ولی در کشور ایران کتونی را بیشتر برای راحتی و تنها مدل لباس استفاده می کنند که علل متفاوتی می تواند عامل آن باشد یکی از این دلایل بر میگردد به سطح اقتصادی و رفاه مردم که شاهد هستیم این رفاه در آمریکا بسیار بیشتر از مردم ایران است و دلیل دیگر شاید فرهنگ غنی مردم ایران باشد که از نظر فرهنگی مراتب بالاتری را جستجو می کنند و روان خود را با لباس و وسایل ارتباط نمیدهند ولی در کل شاهد هستیم که در ایالات متحده استفاده از کتونی در سطح وسیع تری در جریان است این گستردگی استفاده در ایران بسیار کمرنگ تر است