چگونه کفش فروشی را آغاز کنیم

تولیدی کفش تهران

کفش فروشی یا فروشگاه کفش و کتونی تقریباً در هر خیابانی وجودش ضروری است چون در هرم نیازهای انسانی مسکن و خوراک و پوشاک در اولویت قرار دارند پوشاک بسیار با اهمیت است

در یکی از فیلم های چارلی چاپلین شاهد بودم زمانی  که از شدت گرسنگی در کلبه ای وسط کوهستان گیر افتاده بود کفش های خود را در دیگ پخت و برای نجات از مرگ آنها را خورد واقعا صحنه خنده داری بود ولی از این صحنه ما متوجه می شویم که بعد از خوراک پوشاک بیشترین اهمیت را دارد

حالا منظور از حرف های من چیست و چرا این حرف ها را می زنم
پاسخ این است که اگر ما در شرایط بد اقتصادی قرار بگیریم بسیاری از صنایع ممکن است که صدمه بسیار زیادی ببینند مثلاً در رکودی که در سال ۹۸ تا به حال با آن مواجه شدیم شاید هستیم که صنایع بزرگی بسیار صدمه دیدند مثل صنعت مبلمان در این رکود اقتصادی قیمت ها چند برابر شد سفره مردم کوچک شد و قیمت کالاها نیز افزایش یافت در مورد مبلمان قبلاً اگر قیمت یک دست مبل در حدود دو میلیون تومان بود حالا به قیمت حدود ۱۰ میلیون رسیده است این افزایش قیمت باعث می‌شود که بسیاری از مردم از خرید مبل منصرف شوند

ولی آیا افزایش قیمت باعث می‌شود که دیگر مردم غذا نخورند و لباس نپوشند
جواب منفی است پس می توان به این نتیجه رسید که پوشاک چه در زمان رونق چه در زمان رکود حتی در زمان جنگ نیز مشتری خود را دارد در میان پوشاک کفش جایگاه ویژه ای دارد چون تعداد تولیدی های پوشاک و لباس چندین برابر کفش است مثلاً در یک خیابان شاید تعداد فروشگاه های لباس در حدود ۵ برابر کفش فروشی ها باشد از طرفی هم شاید ما در طول سال حدود ۳ یا ۴ بار برای خودم لباس بخریم ولی درمورد کفش مقدار کمتر است ولی در کل فروشگاه کفش از نظر مشتری وضعیت بهتری نسبت به بوتیک دارند پس از پایان این مقدمه کوتاه می رویم سراغ

دستورالعمل راه اندازی کفش فروشی

1 نیاز سنجی کنید

یعنی بگردید داخل شهرتان و ببینید که چه تعداد کفش فروشی وجود دارد اصلاً جمعیت شهرستان چند نفر از آنها در طول سال چند بار کفش یا کتونی می کنند می خرند

2 مردم چقدر هزینه می کنند

ببینید قدرت مالی متوسط مردم شهرتان چقدر است آیا کفش ۵۰۰ هزار تومانی جواب می‌دهد و کفش ۱۵۰ هزار تومانی

 

3 مدگرایی

آیا مردم شما به پوشیدن مدل های کفش جدید اهمیت میدهند یا فقط کفش را برای این می پوشند که از پاهایشان محافظت کنند

۴ حوزه فعالیت خود را مشخص کنید

یعنی قصد شما از تاسیس فروشگاه کفش برای چه گروه سنی است کودکان نوجوانان یا بزرگسال زنانه یا مردانه کفش و کتانی و صندل و دمپایی و شاید همه مواد این نکته را بدانید که هرچقدر تخصصی تر کار کنید مشتریان شما خاص تر میشود یعنی چه در قسمت مکان یابی توضیح خواهم داد

5 آیا فروشگاه کفش سنتی تاسیس می‌کند یا نوین

بسیاری از فروشگاههای کتونی تازه تاسیس علاوه بر کتونی انواع تیشرت و اسلش مخصوص آن مدل کتونی را نیز در فروشگاه خود عرضه می‌کنند حتی انواع کلاه اسپرت و کوله پشتی را نیز به مشتریان خود می فروشند

۶ نحوه فروش

نحوه فروش به شدت به مکانی که مغازه تان را تاسیس می‌کنید مرتبط است اگر در مکانی که در محل گذر است توانایی مالی تاسیس مغازه را دارید پس شما بهتر است که به شیوه سنتی محصولات خود را انتخاب کنید

ولی اگر در انتهای پاساژ و یا خیابان های غیر از خیابان های پر رفت و آمد مغازه گرفتید باید از شیوه های جدید فروش محصول مثل کمک گرفتن از فضای مجازی و یا تخصصی کردن فروشگاه خود کمک بگیرید تا مشتری برای رسیدن به محصول مورد نظرش به مغازه شما بیاید

7 سرمایه خود را به یکباره صرف خرید کفش نکنید

مواظب شور و اشتیاق اولیه خود باشد و همواره از خود بپرسید که آیا لزومی دارد که فلان کالا را برای مغازه خود خریداری کنم

8 به صورت پلکانی کفش خرید کنید

ابتدا چند مدل کفش خریداری کنید سپس با بازخورد بگیرید مثلاً آیا کفش برای مغازه شما جواب می‌دهد یا کتونی و یا حتی صندل یا دمپایی مثلاً چند مورد کتونی مردانه زنانه و بچگانه بیاورید و ببینید کدام نوع زودتر فروش می رود

مثلاً اگر کتونی زنانه را خوب می‌فروشید سری بعد سعی کنید از مدل های کتونی مردانه و یا کودکانه کمتر بیاورید و بیشتر محصولات خود را به سمت تنوع کتونی زنانه ببرید

از این بازخورد ها استفاده کنید این روش به نام بهبود مستمر یا کایزن معروف است  . بعد از مشخص شدن میزان یا در سطح نوع محصول نوبت به قیمت می رسد

9 نحوه قیمت گذاری

بسیاری از فروشندگان کفش درصدی را روی کفشی که به صورت عمده خریده‌اند می کشند مثلاً دو برابر یا ۵۰ درصد و این عدد ثابت است کار به نظر من اشتباه است برای قیمت‌گذاری شما باید از آماری که قبلاً در مورد قدرت خرید مردم به دست آورده اید استفاده کنید

مثلاً قدرت خرید مردم در منطقه شما ۴۰۰ هزار تومان است اگر شما کفشی را به طور عمده ۲۵۰۰۰۰ خریده‌اید بخواهید آن را با دو برابر سود بفروشید یعنی ۵۰۰ هزار و سود روی قیمت اولیه به کشید و در نهایت قیمت کالای شما در حدود ۷۵۰ هزار تومان می شود که فروش چنین قیمتی در محل شما سخت خواهد بود

پس بهتر است که ۳ رنج قیمتی داشته باشید ارزان متوسط و گران متوسط برابر و نزدیک به قدرت خرید منطقه خودتان است و برای ارزان و گران بود ۳۰ درصد کاهش یا افزایش دهید و هر چه به سمت گران پیش می روید باید از تعداد مدل ها کاسته شود

10 مدل های پرفروش را بیاورید

با استفاده از رسانه های اجتماعی مثل کانال تلگرام یا اینستاگرام می توانید مدل های پرفروش را شناسایی کنید در عکس ها میتوانید مدل های کفشی که پای سلبریتی ها است و یا لایک های فروشگاه های اینترنتی مدل های پرفروش را شناسایی کنید

در هنگام راه رفتن در پیاده رو به پاهای مردم نگاه کنید و ببینید که کدام مدل کفش ها را انتخاب می کنند آیا مدلهایی که در تهران مد می شود در شهر شما نیز خریدار دارد یا خیر فاصله زمانی این انتقال یا گسترش مد از تهران به شهرتآن را پیدا کنید و برای آن برنامه ریزی کنید

11 شما به چه تعداد مشتری ثابت احتیاج دارید

برای این کار چقدر ماهانه سود در نظر گرفته اید و برای رسیدن به این عدد باید روزانه چند تعداد کفش بفروشید در بدترین شرایط سود خود را تضمین کنید مثلاً شما نیاز دارید که روزانه ۵ جفت کفش بفروشید که در طول سال می شود ۱۸۲۵  جفت کفش که در بدترین شرایط اگر از هر ۱۰ نفر یک نفر از شما خرید کند و این کار را نیز هر دو سال یک بار انجام دهد باید به عدد قبلی عدد ۲۰ را نیز ضرب کنید که عدد حاصل ۳۶۵۰۰ است یعنی شما لازم است که با این تعداد نفر در ارتباط باشید از گرفتن شماره موبایل تا اد کردن در کانال تلگرام یا اینستاگرام

12 منتظر شروع طوفانی نباشید

خود را برای یکسال نفروختن آماده کنید شاید خیلی بدبینانه باشد ولی افرادی بودند که در کارشان موفق نبودند و یا حداقل یک سال طول کشیده که مغازه شان جا بیفتد در مقابل افرادی هم بودند که در ماه اول به سود و فروش خوبی رسیده اند

13 به روز باشید

همواره به دنبال مدل های جدید باشید منابع را پیدا کنید که مدل‌های جدید را به شما معرفی کنند سعی کنید تنوع مدل های خود را افزایش دهید و کارهای جدید را اضافه کنید ولی از مدل های پرفروش قدیمی غافل نشوید

14 از تجربیات دیگران استفاده کنید

در هر کاری افراد موفق و یا ناموفق وجود دارند آنها را شناسایی کنید و در مورد کار از آنها سوال کنید بهتر است که این کار را با مغازه های دور از محله تان انجام دهید تا پاسخ سوالات شما را صادقانه بدهند

15 تصمیم تان را به واقعیت مبدل کنید

آرزوی خود را به اهداف تقسیم بندی کنید و برای هر کدام زمان تعیین کنید از نوشتن و برنامه ریزی غافل نشوید که سرعت شما را چند برابر می کنند کاری که قصدش را دارید را شروع کنید شاید لازم باشد که با یک تلفن ساده این کار را شروع کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 WhatsApp